فناوری اطلاعات و برنامه نویسی

فناوری اطلاعات و متن باز و برنامه نویسی ویندوز و وب و طراحی وب

فناوری اطلاعات و برنامه نویسی

فناوری اطلاعات و متن باز و برنامه نویسی ویندوز و وب و طراحی وب

آموزش CSS بخش اول

یکی از مولفه های جذابیت وبلاگ یا سایت طراحی اون هست. خیلی وقت ها ما برای زیبا شدن صفحاتمون از تصاویر استفاده می کنیم اما این کار معایبی داره. اولیش هم گرفتن پهنای باند ما هست. بعضی وقت ها هم از تگ های HTML استفاده می کنیم. مثلا برای تگ های پاراگرافمون تعیین می کنیم که رنگشون سبز باشن. حالا اگه ما 15 تا تگ پاراگراف داشته باشیم برای عوض کردن رنگشون باید هر 15 تا تگ رو عوض کنیم. یا ما دوست داریم وقتی کاربر موس رو برد روی یک هایپرلینک رنگش نارنجی شه و وقتی کلیک کرد قرمز شه. برای اینکارا و خیلی کارهای دیگه که به طراحی کمک می کنه از CSS  یا Cascading Style Sheet استفاده می کنیم. با استفاده از CSS تعیین می کنیم که بر فرض تمام تگ های پاراگراف ها رنگشون سبز باشه. وقتی خواستیم که رنگ پاراگراف ها رو عوض کنیم فقط کافیه که یک جارو عوض کنیم. مزیت دیگر CSS این هست که مثل جاوا اسکریپت نمیشه غیر فعالش کرد و در تمام مرورگر ها به یک صورت دیده میشه. در jquery  و جاوا هم میشه از اون استفاده کرد و کار با اون هم خیلی راحته.

برای استفاده از CSS باید اون رو تعریف کنیم. معمولا در head و در بین تگ های <style></style>تعریف میشه اما هم میشه در body و هم در یک فایل خارجی با پسوند .css تعریف و ذخیره شه.

در تعریف css نکاتی رو باید رعایت کنیم:

1. تمام کد ها در {}  قرار میگیره

2. برای تعیین مقدار یک خاصیت از " : " استفاده میکنیم جای " = "

3. برای جدا کردن چند خاصیت از " ; " استفاده میکنیم.

4. برای کد های چند بخشی مثل font size  به جای فاصله بینشون از " - " استفاده میکنیم که میشه font-size

خب برای نمونه اول می خوام هر پاراگراف رنگ خودش رو داشته باشه. اما تمام پاراگرافها فونت و اندازه یکی داشته باشن.


این پاراگراف به رنگ سبز است

این پاراگراف به رنگ قرمز است

این پاراگراف به رنگ آبی است


<html>
<head>
 <style>
  p{
   font-family:tahoma;
   size:10px;}
  .green {
   color:#0f0;}
   .red{
   color:#f00;}
   .blue{
   color:#00f;}
 </style>
</head>
<body>
 <p class="green">این پاراگراف به رنگ سبز است</p>
 <p class="red">این پاراگراف به رنگ قرمز است</p>
 <p class="blue">این پاراگراف به رنگ آبی است</p>
</body>
</html>

نظرات 1 + ارسال نظر
منیژه اسکوئی شنبه 12 تیر‌ماه سال 1389 ساعت 06:25 ب.ظ http://manijhe.blogsky.com/

درود به مدیر مسئول محترم:
همکار عزیز در پیامی که « کمونیسم به و سوسیالیت میرسه به دیکتاتوری و بعد از اون هم انقلاب رخ میده و ما به کمون اولیه میرسیم که همه برابرند» گذاشتید، لطف کنید قبل از اینکه بخواهید از مارکسیسم دفاع نمائید، آن را بشناسید نه بصورت گوسفندی بلکه براساس عقل، بعد از آن دفاع کنید. منیژه اسکوئی

"ن را بشناسید نه بصورت گوسفندی بلکه براساس عقل"
از احترامی که گذاشتید ممنون
اگه کامل می خوندید نظرم رو گفتم من نه طرفدار مارکسیستم نه کمونیسم فقط گفتم نباید بگیم طرفدارای این احزاب دشمن ایرانن باید بگیم نظرشون اشتباه هست
شما اول نظر رو بخونید بعد به نظر دهتده توهین کنید. چون توهین یا به معنای درست بودن حرف منه یا به معنای اینکه شما جوابی ندارید بدید و دست به توهین میزنید.
سعی کنید نظرات رو کامل بخونید و بفهمید اگر هم نظر من اشتباه بود حق توهین ندارید بلکه می تونید من رو راهنمایی کنید. مگه اینکه خودتون موضوع رو متوجه نشده باشید. البته اگر شما تحمل نظر من رو داشتید میذاشتید بقیه هم بخونن و اگر تحمل انتقاد داشتید مثله وبلاگ من میذاشتید نظر همه همون موقع منتشر شه.
بهتون توصیه می کنم از فلسفه فلوتیان و افلاطون و سقراط شروع کنید به مطالعه تا برسید به اندیشه های مارکس و هگل و فورباخ و نیچه و ... تا الان که فلسفه به بن بست رسیده اون موقع می تونیم با هم بحث کنیم البته اگر می تونید توهین نکنید.
با سپاس از روحیه نقد ناپذیر شما و توهین کننده شما

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد