فناوری اطلاعات و برنامه نویسی

فناوری اطلاعات و متن باز و برنامه نویسی ویندوز و وب و طراحی وب

فناوری اطلاعات و برنامه نویسی

فناوری اطلاعات و متن باز و برنامه نویسی ویندوز و وب و طراحی وب

آموزش HTML قسمت سیزدهم

قاب ها یا فریم ها در HTML برای این هست که یک صفحه وب سایت رو داخل صفحه وب سایت دیگه ای نشون داد. مثلا من می خوام توی وب سایتم گوگل رو نشون بدم یا تو وب سایتم صفحه دانلود از 4Shared رو نشون بدم. این کار با استفاده از فریم ها قابل انجام هست.

قالب استفاده کلی از فریم ها به صورت زیر هست :

<frameset rows="100px,500px">
            <frame src="" name="master" >
            <frame src="" name="detail">
</frameset>


اگر چند فریم برای نمایش داشتیم از خاصیت cols برای نمایش سطری و از خاصیت  rows برای نمایش ستونی در frameset استفاده می کنیم. برای مقدار دهی هر کدوم از این خاصیت هم می تونیم به صورت درصدی و هم به صورت پیکسل عمل کنیم به این صورت که برای هر یک از فریم ها درصد یا پیکسل انتخابی رو وارد می کنیم و بعد از اون برای وارد کردن اندازه فریم بعدی ویرگول میذاریم (به صورت پیش فرض مرورگر پیکسل اندازه رو تعیین می کنه).

در تگ frame از خاصیت src برای تعیین نشانی صفحه و از خاصیت name برای نام گذاری فریم (که انتخابی هست) استفاده می کنیم. در تگ frame می تونیم از خواص border ( تعیین ضخامت دور فریم ) و scrolling ( داشتن یا نداشتن اسکرول بار ) و resize ( تغییر اندازه توسط کاربر ) و marginheight و marginwidth ( برای تعیین فاصله محتویات فریم از لبه های فریم) و target ( برای تعیین مکانی که لینک مورد نظر نمایش داده شه. مثلا لینک های فریم master در فریم detail نمایش داده شه) استفاده کنیم.


<html>
    <head>

    </head>
    <body>
        <frameset cols="100%">
            <frame src="sample1.html">
        </frameset>
    </body>
</html>
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد